Klausyti gyvai

10:00 - 11:00

Miesto Informatorius

„Europos klubas” – prieš ieškant skalūnų dujas reikės visuomenės pritarimo

zigmantas balcytisPrieš ieškant skalūnų dujas reikės visuomenės pritarimo Klausyti „Europos klubas”

Taip jau sutapo, kad JAV kompanija „Chevron” paskelbė pasitraukianti iš skalūnų dujų žvalgybos konkurso Lietuvoje tuo metu, kai Europos Parlamente sprendėsi svarbūs šiam verslui klausimai. Parlamentarai mano, kad visuomenė turėtų būti labiau įtraukta į tokius procesus, kitaip tariant, jos nuomonė turėtų būti svarbi kai eina kalba apie skalūnų dujų gavybą ir žvalgybą. Tai nusako parlamente priimtos naujovės dėl Poveikio Aplinkai Vertinimo. Skalūnų dujų žvalgytojai ir gavėjai turės konsultuotis su vietos gyventojais, įvertinti jų muomonę. Tuo tarpu Lietuvoje PAV jau yra privaloma skalūnų dujų žvalgytojams.

Reikėjo priimti jau seniai

Mūsų šalis pirmoji ES priėmė tokį reguliavimą. Tačiau iš konkurso pasitraukusi „Chevron”, kaip manoma, tai padarė dėl to, kad Lietuva sugriežtino šią veiklą, ir dabar reikia vietos gyventojų sutikimo.
Ar PAV direktyvos pakeitimas nebus kliūtis ieškant skalūnų dujų Europoje? Europos Parlamento narys Zigmantas Balčytis užtikrino, kad parlamente tikrai nepriiminėjami sprendimai, galintys pakenkti investuotojams. „Matyt, kad procesas Lietuvoje užtruko ilgai. Keičami reikalavimai, sudėtingos sąlygos. Dabar reikės aiškaus bendruomenės pritarimo. Lietuvoje ji priešiškai nusiteikusi, todėl „Chevron” matyt dėl to ir nusprendė pasitraukti”, – sakė Z.Balčytis.
Tačiau visas Europos Parlamente priimtas dokumentas dėl PAV – platus, ir, pasak Z.Balčyčio, jį jau seniai reikėjo priimti.
„Eina kalba apie didesnį aiškumą. Dabar jei norėsi statyti arba griauti, reikės PAV. Griovimui anksčiau nereikėjo”, – sakė europarlamentaras.

Skalūnų dujų verslui bus sunkiau

Pasak žurnalisto Mariaus Jokūbaičio, gerai, kad Europos Parlamentas stengiasi įtraukti visuomenę į skalūnų dujų projektų vertinimą. Tačiau jei tai apsunkins žvalgytojų darbą, apie nuosavas dujas teks tik pasvajoti.
„Svarbu, kaip į tai reaguos energetikos kompanijos. Jei joms bus sunku susitarti su vietos visuomene, skalūnų dujų žvalgyba ir gavyba gali pasunkėti. Tad ir enegertinės nepriklausomybės siekiai gali taip ir likti tiktai siekiais”, – sakė M.Jokūbaitis.
Europos Parlamento narys Z.Balčytis pastebėjo, kad priimtos naujovės dėl PAV gyventojams ir kompanijos palengvins gaunant PAV. „Tai bus vieno langelio principas. Valdininkai negalės interpretuoti savaip, nes ta pati tvarka galios visoje ES. Žmogui ar įmonei bus išduotos sąlygos, ką turės padaryti”, – teigė parlamento Pramonės komitete dirbantis Z.Balčytis.

Gauti pritarimą – neįmanoma užduotis

Vis tik „Chevron” pasitraukimas iš konkurso Lietuvoje, praėjus tik trims savaitėms po to, kai kompanija buvo paskelbta laimėtoja, verčia sunerimti. Kompanijos atstovai minėjo besikeičiančius įstatymus, nesutvarkytą mokesčių politiką šioje srityje. Įpareigojimas gauti gyventojų sutikimą irgi prisidėjo prie šio sprendimo. Lietuvos premjeras Algirdas Butkevičius teigė, kad įpareigojimas atlikti PAV irgi paveikė „Chevron” nuomonę.
Pasak žurnalisto M.Jokūbaičio, atvirai priešiška vietos bendruomenė, akivaizdu, nėjo į jokį kompromisą su „Chevron”. Nes jų tikslas buvo vienintelis – kad jų žemėse nebūtų jokių skalūnų dujų žvalgybos darbų. „Taigi akivaizdu, kad „Chevron” būtų buvę sunku gauti vietos gyventojų pritarimą. Be to, kompanija irgi nepadarė visko siekiant užmegzti dialogą su besipriešinančiais gyventojais”, – sakė žurnalistas.
Tuo tarpu europarlamentaras Z.Balčytis mano, kad ne „Chevron” atstovai turėjo įtikinėti gyventojus. Tai esą valdžios darbas. „Tai valstybės interesas, tad valdžiai, savivaldybėms reikėjo tartis”, – mano europarlamentaras.

Nustatytas naujas ribas

Be to, vietos bendruomenei reikia įrodymų, kokia nauja iš to būtų jai. Tai, kad dalį suirinktų mokesčių už skalūnų dujų žvalgybą ir gavybą reiktų skirti vietos bendruomenėms, Seimas dar tik svarstė. Tačiau konkrečių sprendimo dar nebuvo. Kitose šalyse tai jau anksčiau priimta.
Be to, pasak europarlamentaro, ateityje bus sprendžiama, kokio reikės bendruomėnės pritarimo skalūnų dujų žvakgybai – ar vienbalsio, ar užteks tam tikro procento. „Dėl to šiandien dar nėra aiškumo. Bet bet kokiu atveju pritarimo reikia”, – sakė jis.
Po direktyvos priėmimo ES narės galės savarankiškai nustatyti procentus, tačiau ne mažesnius nei nuspręs Europos Parlamentas.
Žygaičiuose, pasak jo, žmonės sunerimę. Z.Balčyčiui tekę matyti žemės plotus, kuriuose anksčiau išgautos dujos. „Apdirbimui jos jau netinkamos”, – konstatavo Pramonės komitete dirbantis europarlamentaras.
Pasak žurnalisto M.Jokūbaičio, mokesčių srityje Lietuva irgi siekė išsiskirti iš Europos. „Svarstyta apie 40-60 procentų siekiančius mokesčius, kurių nėra visame pasaulyje. Tai irgi lėmė „Chevron” išėjimą”, – sakė žurnalistas.
Z.Balčytis sakė, kad JAV skalūnų dųjų verslo pradžioje irgi nebuvo viskas rožėmis klota. Tačiau šalis nuo pat pradžių taikė labai mažus mokesčius.

„Europos klubas” – klausykite trečiadienį 10:30 val. ir ketvirtadienį 18:50 val. Laida kartojama šeštadienį 10:10 val. ir sekmadienį 13:10 val.

Prie laidos finansavimo prisideda

http://www.facebook.com/EuroposKlubas

Kitos naujienos

Balandžio 15–21 dienomis Alytaus apskrities Kelių policijos pareigūnai visoje apskrityje organiza...

Metalo talpyklų ir slėginių indų gamybos įmonė „Astra LT“ įdiegė pažangų fazinių gardelių ultraga...

Viešbučiai yra mažos tikrovės dalelės – tai miestai mieste. Mes dažnai galvojame apie viešbutį ka...

Alytiškių ir miesto svečių pamėgta mugė šiemet įsikurs gamtos prieglobstyje – Dainų slėnyje ir jo...