
Klausykite Jums patogiu metu – prenumeruokite podcast’ą:
Lietuva myli savo autsaiderius. Bent jau tada, kai jie taip įspūdingai išsiskiria iš minios kaip Katarsis. Keturių narių grupė iš Vilniaus atstovaus šaliai 2025 m. Eurovizijos dainų konkurse Bazelyje ir nusprendė nerizikuoti.
Jokių plastiko ritmų, jokio masėms pritaikyto priedainio, o daina šalies kalba, kuri įsiskverbia į širdį ir ignoruoja konfeti lietų. Dainos pavadinimas „Tavo akys“ reiškia „Tavo akys“. Ir būtent jos turėtų daug ką pamatyti didžiojoje scenoje.
Katarsis tarp roko ir melancholijos – kas slepiasi už Lietuvos vilties Eurovizijoje?
Keturi jauni muzikantai, niūrus skambesys ir grupės pavadinimas, kuris skamba kaip terapija. „Katarsis“ nėra EES kūrybinės dirbtuvės produktas, o ilgametės klubų scenos, prakaito naktys ir kruopštus muzikinis darbas. Grupė susikūrė 2020 m. Vilniaus alternatyvios scenos užkulisiuose. Vokalistas Lukas Radzevičius, gitaristas Alanas Brasas, bosistė Emilija Kandratavičiūtė ir būgnininkas Jokūbas Andriulis dalijasi pomėgiu melancholiškiems garsams, kurie svyruoja tarp post-punk, shoegaze ir grunge.
Vietoj blizgių kostiumų jie renkasi atmosferą. Jų skambesys primena ankstyvąjį „Radiohead“ ar tamsesnius „Depeche Mode“ laikotarpius. Todėl nenuostabu, kad jie jau seniai nėra nežinomi indie radijo stotyse. Dainomis kaip „Juodos spalvos“ jie jau 2022 m. užkariavo vis didesnę klausytojų auditoriją. ESC „Katarsis“ yra didelis šuolis iš rūsių ir mažų klubų į vieną didžiausių Europos scenų.
Žvilgsnis į ateitį – kokios Lietuvos galimybės 2025 m. ESC?
Vertinant padeda žvilgsnis į praeitį. Lietuva ESC dalyvauja nuo 1994 m., bet iki šiol nelaimėjo. Didžiausias pasiekimas – šešta vieta 2006 m. su LT United daina „We Are The Winners“. Pastaraisiais metais šalis dažniausiai užėmė vidurines vietas. Kartais pavyko patekti į finalą, kartais teko iškristi anksti.
„Tavo akys“ laužo daugelį ESC taisyklių. Nėra tempo, nėra šou, nėra klasikinės kompozicijos. Tačiau daina turi kažką, kas sunku apibūdinti – patikimumą. Dabartiniame Eurovizija lažybos reitinge Lietuva užima vidutinę vietą, kažkur tarp 18 ir 22 vietos. Šansai patekti į finalą yra geri. Tačiau bukmekeriai nemato realių galimybių laimėti.
Bet kas prisimena, žino: 2017 m. Salvador Sobral taip pat nebuvo laikomas favoritu. O Måneskin? Prieš pasirodymą Roterdame jie vargu ar buvo laikomi nugalėtojais. Kartais stiprybė yra būtent skirtingumas.
Kaip „Tavo akys“ tapo Lietuvos daina ir kodėl tai nebuvo visiškai netikėta
Kai vasario mėnesį Lietuvos atrankoje „Eurovizija.LT“ ant scenos pasirodė Katarsis, buvo aišku, kad čia pasirodys ne dar vienas išlygintas kandidatas, o kažkas su charakteriu. Daina išsiskyrė jau pirmoje atrankoje, ne tik dėl savo hipnotizuojančio intensyvumo, bet ir dėl visiško klasikinio ESC bruožų nebuvimo. Nėra refreno, kuris įstrigtų galvoje. Nėra apskaičiuoto šou. Vietoj to – gryna atmosfera.
Superfinale balsavo publika – ir tai buvo aiškus sprendimas. Katarsis surinko daugiau nei 35 000 balsų, daugiau nei dvigubai daugiau nei antroje vietoje likusi ir to grupė pati niekada nebūtų tikėjusis. Rezultatas sukėlė daug diskusijų. Konservatyvi žiniasklaida reikalavo „tikros ESC dainos“, o gerbėjai socialiniuose tinkluose šventė sprendimą kaip drąsų pareiškimą už didesnę įvairovę konkurse. Pačioje Lietuvoje nuomonė buvo aiški. Pagaliau daina, kuri nesistengia įsiteikti, o orientuota į meninį savarankiškumą.
Skambesys, gilumas, atmosfera – tai, kas sudaro „Tavo akys“ muziką
„Tavo akys“ nėra daina, kuri primetama. Ji įsiskverbia, įsikibusi į ausis ir keistai ten pasilieka. Pradžia tyli, beveik atsargi. Skamba gitaros, ritmas pulsuoja lėtai ir santūriai. Tik laikui bėgant atsiskleidžia visas emocinis galingumas. Refrenas nėra staigmena, o vidinis drebėjimas.
Dainuojama lietuviškai. Tai sąmoningas sprendimas, net jei tai reiškia, kad tarptautinė publika nesupranta kiekvieno žodžio. Tačiau šiuo atveju tai yra antraeilis dalykas. Luko Radzevičiaus balsas perteikia daugiau jausmų nei daugelis puikiai suderintų rimų. Tai trapi, beveik šnabždesio intonacija, kuri neša dainą. Intymumas, kuris labiau primena koncertą svetainėje nei konkursą su milijonine auditorija.
„Tavo akys“ skamba kaip daina iš skandinaviškojo meno kino filmo. Kažkur tarp pasaulio skausmo ir švelnios vilties. Tai ne šokių aikštelės garso takelis, bet tikrai tinka vaizduotės kinui.
Tarp pagyrimų, skepticizmo ir kulto potencialo – reakcijos į Katarsis kūrinį
Pirmosios reakcijos iš ESC burbulo ilgai laukti nereikėjo. Wiwibloggs skyrė 6,2 balo iš 10. Tvirtas, bet ne išskirtinis. ESC Kompakt gyrė atmosferos tankumą, bet kritikavo trūkstamą įsimintinumą. YouTube komentaruose gausu žodžių „autentiškas“ ir „intensyvus“. Daugeliui gerbėjų tai yra jaudinantis kūrinys būtent todėl, kad jis nėra primetamas.
Žinoma, yra ir kritiškų balsų. Kai kurie skundžiasi, kad daina baigiasi silpnai. Kitiems tiesiog trūksta to, kas paprastai vadinama „hookline“. Tačiau galbūt būtent tai ir yra jos stiprybė. Ne kiekviena daina turi patikti. Kai kurios gali būti sudėtingos. O kas žino, galbūt būtent dėl to „Tavo akys“ taps tam tikros tikslinės grupės slapta mėgstamiausia daina. Kultinio statuso potencialas tikrai yra.
Tarp niūraus roko ir pop konfeti – kur Lietuva yra 2025 m. EES konkurse
Žvilgsnis į konkurentus rodo, kad 2025 m. bus muzikaliai įvairus metai. Suomija siunčia į varžybas energingą roko projektą, Izraelis derina tradicinius garsus su pop ritmais, o Austrija pasirinko elektropopą su ausį užkariaujančiais motyvais. Lietuva sąmoningai eina kitu keliu. Ne spektaklis, o tyla. Ne dramos, o gilumas. Tarp visų šių blizgių produkcijų „Tavo akys“ atrodo kaip priešingybė. Tai gali pavykti, jei bus pastebėta. Jei nepasimes tarp LED sprogimų ir pusnuogių šokėjų. Taigi, lemiamu veiksniu taps tai, ar Lietuva sugebės prasiskverbti su savo tylia jėga.
Scenoje svarbi kiekviena sekundė – tai, kas daro Katarsis pasirodymą tokiu ypatingu
Iki šiol vykę pasirodymai rodo aiškų stilių. Minimalus apšvietimas, tikslingai sukurti šešėliai, minimalūs judesiai. Dėmesys sutelktas į muziką ir dainininko buvimą. Lukas Radzevičius dažnai stovi scenoje beveik nejudėdamas. Kalba tik jo žvilgsnis. Kamera lieka arti. Nėra šokių choreografijos, kostiumų keitimo. Vietoj to – išraiška per minimalizmą.
Menas bus perduoti šią nuotaiką didžiajai ESC scenai. Tai, kas pavyko Lietuvos televizijoje, didžiulėje Bazelio salėje gali lengvai išsisklaidyti. Geriausiu atveju – sukelti žąsų odą. Lemiamas bus tai, ar apšvietimas ir kameros darbas sustiprins intymų poveikį. Jei tai pavyks, „Tavo akys“ gali tapti vienu iš stipriausių vakaro pasirodymų.
Tarp vilties ir realybės – kaip Lietuva vertina savo pasirodymą
Lietuvoje reakcija yra maloniai realistiška. Jaučiamas pasididžiavimas meniniu sprendimu. Nėra perdėtų lūkesčių laimėti. Spaudoje vyrauja pagarba ir pripažinimas už drąsą siųsti dainą be kompromisų. Komentatoriai pabrėžia, kad ne visada svarbu laimėti, o pateikti autentišką kūrinį.
Socialiniuose tinkluose nuotaikos taip pat palankios. Daugelis džiaugiasi, kad Lietuva nesiuntė dirbtinės popdainos, o pateikė kažką tikro. Tai, kaip ir Pasaulinė muzikos diena spalio 1 d., rodo, kaip svarbi Lietuvai yra muzika. Tai, kad „Katarsis“ dainuoja savo gimtąja kalba, vertinama kaip kultūrinio savęs suvokimo ženklas, o ne rizika.
Ar pavyks pasiekti didelį laimėjimą po Šveicarijos pergalės 2024 m. Malmėje, dar neaišku, bet net jei nepavyks, „Katarsis“ jau įrodė, kad Lietuva EES gali būti ne tik viena iš daugelio dalyvių, bet ir šalis, kuri drįsta pareikšti savo nuomonę, net ir tyliais tonais.
Dar tokio šudo nebuvsu mates