Klausykite Jums patogiu metu – prenumeruokite podcast’ą:
Ar gali būti, kad per Lietuva riedantys autobusai veža rusų karius į Moldovos Padniestrę? Toks klausimas kilo žinomam keliautojui Robertui Pogoreliui, pastebėjusiam straipsnius apie paromis ir savaitėmis nuolat riedančius autobusus iš Padniestrės į Maskvą ir atgal. Padniestrėje esanti Rusijos kariuomenei ir oro, ir sausumos keliai kariniam tranzitui uždaryti, todėl į Moldovą nuolat vyksta „turistai“…
Robertas Pogorelis, Facebook bendruomenės „Mokėk keliauti“ įkūrėjas
Nuo mažens esu viešojo transporto entuziastas, seku autobusų maršrutus. Pastaruoju metu benaršant internete man užkliuvo keletas keistų per Lietuvą besidriekiančių maršrutų iš Moldovos ir į ją. Įsigilinęs supratau, kad tai nėra tik nekalta egzotika.
Per Lietuvą ir Latviją vyksta didelio masto žmonių tranzitas iš Moldovos į Rusiją bei atgal. Keliolika reguliarių vežėjų turi apie dvi dešimtis reisų. Kai kurie iš jų oficialiai skelbia sustojimus Kaune ir Vilniuje bei sudaro galimybę nusipirkti bilietus į Lietuvą bei iš jos, nors (esu beveik tikras) dauguma neturi leidimo vežti keleivių į Lietuvos stotis ar iš jų. Todėl daugelis šių autobusų sustoja stočių prieigose ar priemiesčių degalinėse.
Sprendžiant iš interneto komentarų, tik retiems iš tų, kurie internetu nusiperka tokių reisų bilietus, pavyksta laiku sulaukti autobuso: mat neįmanoma prognozuoti, kiek jie užtruks pasieniuose. „Tai autobusas vaiduoklis. Niekas nežino, kada jis atvažiuos ir kur sustos“, – išgirdo viena keliautojų porelė Daugpilio stoties informacijoje. Jiedu turėjo bilietą į Kauną, tačiau Kauno tądien taip ir nepasiekė: autobuso nebuvo.
Ėmiau domėtis, iš kur toks didelis poreikis keliauti tarp Moldovos ir Rusijos. Moldovos rusai žūtbūt nori vykti pas savo gimines dardėdami autobusu dvi tris paras? Pasirodė keista, kol suradau šį straipsnį:
https://odessa-journal.com/…/oleg-zhdanov-how-russian…
Žinoma, tai tik mano prielaida – bet ji, manau, pagrindo turi. Esmė tokia: Padniestrėje esanti Rusijos kariuomenė negali legaliai rotuotis bei gauti pastiprinimo: oro ir sausumos keliai kariniam tranzitui oficialiai uždaryti. Todėl rusų kariai ten (ir iš ten) vyksta apsimesdami turistais, dažnai su suklastotais dokumentais.
Vyksta per Latviją ir Lietuvą. Masiškai…
Ar tai tiesa – manau, turėtų aiškintis atitinkamos tarnybos. Čia pateikiu sąrašą vežėjų ir maršrutų, apie kuriuos radau duomenų internete. Naudojausi įvairiausiais šaltiniais, duomenys nebūtinai 100 proc. tikslūs. Bet reikalo mastas atsiskleidžia…
Įdomu tai, kad visi šie reisai aplenkia Baltarusiją. Viena vertus, tai rodytų, jog jie orientuoti ne į Rusijos piliečius (nes tik jie ir baltarusiai gali teisėtai kirsti šių šalių sausumos sieną). Kita vertus, rusų kariškiams taip pat gerai būtų išvengti Baltarusijos ir Lietuvos pasieniečių. Nežinau, kiek turėjo įtakos trumpalaikes turistines vizas turinčių Rusijos piliečių nebeįleidimas į Baltijos šalis. Panašu, kad didelė dalis šių reisų tebekursuoja – matyt, keleiviai turi pasirengę reikiamus dokumentus.
Taigi tokia mano prielaida. o dabar maršrutų sąrašas.
- Firma „Galiz“ (Moldova): www.galtrans.md
- Kišiniovas-Varšuva-Kaunas-Maskva, taip pat atgal (4x sav.).
- Kišiniovas-Varšuva-Kaunas-Daugpilis-Sankt Peterburgas, atgal grįžta per Maskvą ir Lietuvą (2x sav.)
- Kaune stojama „Circle K“ degalinėje prie prekybos centro „Mega“. Bilietus galima pirkti pačios bendrovės tinklalapyje, įskaitant Kaunas-Maskva ir Sankt Peterburgas-Kaunas.
- „Untrans-Service“ (Moldova)
- Kišiniovas-Varšuva-Kaunas-Maskva, taip pat atgal (1x sav.)
- Svetlanos Ivanovnos Bote IĮ (Voronežas, Rusija)
- Voronežas-Maskva-Daugpilis-Kaunas-Varšuva-Budapeštas-Kišiniovas, taip pat atgal (2x sav.). Firma informuoja, jog Kaune ir Daugpilyje įlaipinti keleivių neleidžiama.
- Leonido Ogorodniko IĮ (Kurskas, Rusija)
- Kurskas-Maskva-Daugpilis-Kauno oro uostas-Kišiniovas, taip pat atgal (1x sav.)
- Belgorodas-Maskva-Daugpilis-Kauno oro uostas-Kišiniovas, taip pat atgal (1x sav.)
- Lipeckas-Maskva-Daugpilis-Kauno oro uostas-Kišiniovas, taip pat atgal (1x sav.)
- „Home Travel“ (Moldova)
- Maskva-Varšuva-Kišiniovas, taip pat atgal (3x sav.). Lietuvoje oficialių sustojimų neturi, tik pravažiuoja tranzitu
- Grosu George Nikolajevičiaus IĮ (Maskvos sritis, Rusija)
- Maskva-Varšuva-Kišiniovas, taip pat atgal (1x sav.). Lietuvoje oficialių sustojimų neturi, tik pravažiuoja tranzitu
- „Sarvalteh Auto“ (Moldova): www.svs.md
- Maskva-Kaunas-Varšuva-Kišiniovas-Čadir Lunga, taip pat atgal (2x sav.)
- „Cişmitrans“ (Moldova)
- Maskva-Vilnius-Taraklija (Taraclia, Moldova), taip pat atgal (1x sav., mikroautobusas). Vilniuje stojama A. Goštauto stotelėje.
- „Salvata Tur (Moldova)
- Maskva-Kišiniovas, taip pat atgal (2x sav.). Lietuvoje oficialių sustojimų neskelbia, tik pravažiuoja tranzitu
- „Prosper Trans“ (Moldova)
- Maskva-Kišiniovas, taip pat atgal (4x sav.). Lietuvoje oficialių sustojimų neskelbia, tik pravažiuoja tranzitu
- „Bon Vojaž“ (Moldova): www.bonvoyage.md
- Maskva-Varšuva-Tiraspolis, taip pat atgal (2x sav.). Lietuvoje oficialių sustojimų neskelbia, tik pravažiuoja tranzitu. Tiesiai į okupuotą Padniestrę…
- Nežinomas vežėjas
- Kišiniovas-Varšuva-Kaunas-Ryga-Espoo (Suomija), atgal Nerpes-Kišiniovas (1x sav.). Reisas akivaizdžiai pritaikytas tranzitui į Sankt Peterburgą ir iš jo. Kaune stojama „Viada“ degalinėje aplinkkelyje.
- Nežinomas vežėjas
- Talinas-Ryga-Šiauliai-Panevėžys-Kaunas-Varšuva-Kišiniovas-Tiraspolis, taip pat atgal (1x sav., mikroautobusas)
- Galiausiai dar keletas keistų maršrutų per Lietuvą, nors ir ne į Moldovą, o į Ukrainą. Čia neįtraukiau maršrutų iš Baltijos šalių į Ukrainą, kuriais daugiausia naudojasi pas mus gyvenantys ukrainiečiai bei jų šeimos. Vis dėlto maršrutai iš Rusijos okupuotų Ukrainos teritorijų per Lietuvą atrodo gerokai keisčiau.
- „GloBus Travel“ (registruota Sevastopolyje, okupuotame Kryme?)
- Mariupolis-Doneckas-Voronežas-Maskva-Daugpilis-Kaunas-Varšuva-Kyjivas (1x sav., tik į vieną pusę? Atgalinio tvarkaraščio neradau.) Kaune stojama aplinkkelyje prie prekybos centro „Depo“. Taip, autobusas važiuoja iš okupuotos Ukrainos dalies per Rusiją ir Lietuvą į Ukrainos sostinę! Kam jis reikalingas, man sunku suprasti – bet kažkur turėtų būti šuo pakastas… Persikėlėliams iš okupuotų teritorijų į neokupuotas?
- „Avtokombinat-1“ (Černovcai)
- Maskva-Daugpilis-Utena-Vilnius-Kaunas-Varšuva-Charkivas (Konstantinivka?), taip pat atgal (2x sav.? Kasdien?). Įdomu tai, kad Lietuvoje šis reisas oficialiai registruotas kaip „Utena-Charkivas“, nors iš tiesų važiuojama iš Maskvos. Skelbiamas ir dar vienas šios firmos reisas tarp Iziumo ir Talino (tranzitui į Sankt Peterburgą?).
- Dmitrijaus Anatoljevičiaus Kuzino IĮ (okupuotas Doneckas)
- Doneckas-Rostovas-Voronežas-Maskva-Daugpilis-Vilnius-Kaunas-Varšuva, taip pat atgal (4x sav., mikroautobusas). Skelbiama, kad šis reisas užvažiuoja į Vilniaus ir Kauno stotis!
- „Donbass Trans“ (okupuotas Doneckas)
- Doneckas-Luhanskas-Rostovas-Voronežas-Maskva-Vilnius-Varšuva-Berlynas (nereguliariai, mikroautobusas)
Šaltiniai, kuriais rėmiausi rengdamas šią informaciją:
https://bus.travelask.ru/moscow-kishinev
https://bus.biletyplus.ru/avtobus/moskva/kishinev
https://rasp.yandex.uz/search/bus/