Klausyti gyvai

24:00 - 06:30

Nakties garso takelis

Apie Rusijos pinigais apmokamus aukštus Europos politikus, dezinformaciją tebeskleidžiančias priemones ir kiaušinienę smegenyse

Klausykite „Europos klubą“ Jums patogiu metu – prenumeruokite podcast’ą:  Apple podcasts | Spotify | Googlepodcasts | RSS|RadioPublic Breaker| Anchor|Pocket Casts|Castbox

Ar propaganda užtemdyta visuomenė sudaro sąlygas karui? Apie dezinformaciją ir jos įtaką Europoje „Europos klubo“ diskusija iš Strasbūro su europarlamentarais Aušra Maldeikiene, Juozu Oleku ir Petru Auštrevičiumi.

Dar prieš pora savaičių nedaug buvo tikinčių, kad toks karas gali vykti šiais laikais – ne kibernetinis, hibridinis, o su tankais ir bombarduojant žmones.  Ukrainoje žudomi civiliai, karas Rusijoje vadinamas spec.operacija, nors galiausiai Europos Sąjungoje  išjungta RT, paslėptas Russia Today pavadinimas, ir Sputnik, tačiau Europos Parlamento pranešėja dezinformacijos klausimu latvė Sandra Kalnietė suskaičiavo savo viešbutyje Strabūre bent 8 rusiškus dezinformacijos kanalus pumpuojančius Putino propagandą.

„Šiuolaikiniame kare, kuris visada yra hibridinis, nėra vien tik puolamosios operacijos sausumoje, jūroje ar ore, viskas prasideda nuo informacinio karo ir Putino režimas šitą karą pradėjo labai pasiruošęs ir sistemingai plovė protus, panaudojęs visas valymo priemones. Matome rezultatą – visiškai užzombintą rusų visuomenę, bet didele dalimi tai pavyko padaryti ir europiečiams.“ – sako europarlamentaras Petras Auštrevičius (frakcija Atnaujinkime Europą).

Naratyvą, kad reikia gelbėti rusus Ukrainoje tebekartoja daug Rusijos gyventojų, ir nors Europa gerokai nubudusi, net ir karui pasibaigus dezinforacinis karas vyks, mano jis.

Europos Parlamento pranešime apie dezinformaciją šįkart įvardytos ir konkrečios pavardės žmonių, susijusių su Rusijos režimu, einančių aukštas pareigas Rusijos bendrovėse, valdomose Putino ar jo žmonių. Tarp minimų ne tik jau nuolat linksniuotas buvęs Vokietijos kancleris Gerhardas Schröderis, nuėjęs į Gazprom, bet ir ten pat dirbantis buvęs Suomijos premjeras Paavo Lipponenas, besistengę spartinti dujotiekių „Nord Stream 1“ ir „Nord Stream 2“ projektus. 

Buvusi Austrijos užsienio reikalų ministrė Karin Kneissl – bendrovės „Rosneft“ valdybos narė, buvęs Prancūzijos premjeras François Fillonas – bendrovės „Zaroubejneft“ valdybos narys, kitas buvęs Prancūzijos premjeras Jean-Pierre Raffarinas aktyviai įtraukęs į Kinijos interesų propagavimą Prancūzijoje, buvusį eurokomisaras iš Čekijos Štefaną Füle, dirbantis bendrovei „CEFC China Energy“, dar vienas Suomijos ekspremjeras Esko Aho užėmęs pareigas Kremliaus struktūros „Sherbank“ valdyboje, buvęs Prancūzijos ministras, atsakingas už ryšius su parlamentu, Jean-Marie Le Guen dirbantis bendrovės „Huawei France“ direktorių valdyboje, buvęs Belgijos premjeras Yves Leterme – vienas pirmininkų Kinijos investiciniame fonde „ToJoy“. Tai ne vienintelės pavardės. Dalis jų jau atsiribojo nuo Rusijos valdomų įmonių ar paliko savo pareigas, bet ne visi. 

„Vienintelė austrų ministrė liko – jai vis dar labai reikia pinigų“ – ironizuoja europarlamentaras.

„Gerhardo Šrioderio visas biuras atsistatydino, parodydami atsakomybę, tačiau tai įvyko tik prasidėjus karui. Reikia išmesti iš partijos, panaikinti visus titulus ir paskelbti Šrioderį persona non grata Europoje, – siūlo P.,Auštrevičius – „Jeigu mes patys negalime apsivalyti, tai nesiūlykim kitiems. Ten yra visiškas cinizmas padengtas didžiuliais pinigais.“

Pranešime minima ne tik esamų ar buvusių politikų veiksmai, bet ir poveikis akademiniai bendruomenei, reiškiamas susirūpinimas Kinijos mėginimais taikyti spaudimą ir cenzūrą, pavyzdžiui, Nanto muziejui dėl parodos apie Čingischaną. Taip pat dėl Europoje vykdomų mokslinių tyrimų slapto finansavimo ir Kinijos mėginimų persivilioti talentus pasitelkiant Tūkstančio talentų planą ir Konfucijaus instituto stipendijas.

„Labai džiaugiuosi, kad šiame dokumente galų gale prieita prie Konfucijaus instituto“, – kalba europarlamentarė Aušra Maldeikienė (Europos liaudies partija). Apie tai ji teigia kalbėjusi dar 2018 metais,  tačiau tuomet bendradarbiavimas su šiuo institutu buvo vertinamas kaip nauda akademinei bendruomenei. 

A,Maldeikienė piktinasi ir Lietuvos aukštų bažnyčios atstovų reiškiamas pozicijas.

„Sausio 27 dieną paskelbtas interviu su kardinolu Tamkevičiumi, kuriame kardinolas kalba lygiai tą patį, ką kovo 6 dieną kalbėjo patriarchas Kirilas: „Dar niekada Europoje taip blogai nebuvo, Lietuvoje tokios tragiškos situacijos nėra buvę, blogiau nei sovietų laikais, visur įsigali genderizmo ideologija“,“ – pasakoja europarlamentarė.  

„Ar čia dezinformacija, ar tiesiog plakta kiaušinienė smegenyse?“ – klausia ji.-

„Mes esame žmonės, o informacija nėra tiesa – yra informacija, kurią galim patikrinti, yra kurią sunku patikrinti, o yra tai, kaip mes matom pasaulį. Tikrai nedrįsčiau pasakyti, kad kardinolas Tamkevičius yra koks nors rusų agentas, tiesiog manau, kad tai senas žmogus pasiklydęs savo vizijose.“

„Šaknys yra mokykloje, bet ar įmanoma išmokyti visus – ne,“ – neabejoja A.Maldeikienė.

Skleidžiantys dezinformaciją ir propagandą bandymus tai riboti apeliuoja į žodžio ir žiniasklaidos laisvę, tačiau režimo finansuojama propagandos skleidimo priemonė neatitinka nepriklausomos žiniasklaidos apibrėžimo ir negali būti vadinama žiniasklaida.

„Laisvė nėra anarchizmas, laisvę lydi atsakomybė.“ – sako europarlamentaras Juozas Olekas (Socialistų ir demokratų frakcija), –  „Informacijos patikrinimas, kito šaltinio pateikimas, ko žmonės neturi galimybės ir laiko padaryti, tai yra svarbu“.

„Tai, ką matom, kad žmonės neina į gatves ir palaiko Putino civilių žudynes rodo, kad jų protai užpilti dezinformacijos ir melo,“ – neabejoja Juozas Olekas.

Anot EP pranešimo, per pastarąjį dešimtmetį Rusija, Kinija ir kiti autoritariniai režimai į 33 šalis pervedė virš 300 milijonų JAV dolerių, daugiau kaip 100 kartų įsikišta į demokratinius procesus. Pusė šių atvejų siejasi su Rusijos veiksmais Europoje. Tikėtina, kad šie skaičiai smarkiai sumažinti, o padaryta žala sunkiai suskaičiuojama. 

Vien iš reklamos internete kasmet uždirbama 65 mln. Eurų, kuriuos gauna maždaug 1400 dezinformaciją skleidžiančių svetainių, kurių taikinys ES piliečiai. Be to, reklama svetainėse skleidžiama dažniausiai be jų valdytojų žinios, o 97% šios reklamos valdo 5 įmonės, įskaitant Google Ads.

Klausykite visą diskusiją:

Šis paveikslėlis neturi alt atributo; jo failo pavadinimas yra European-Union-emblema-1920x1281.jpg

Europos klubas“ dalinai finansuojamas Europos Parlamento


Prenumeruokite podcastą savo mėgstamoje platformoje bei sekite mus ir socialiniuose tinkluose – „Europos klubas“ gyvena Facebook, Instagram ir Twitter.

Europos klubas tinklalaidžių platformas pasieks du kartus per savaitę – trečiadienį ir penktadienį, FM99 radijo eteryje nauja laida skamba trečiadieniais ir penktadieniais 11 val 10 min.

Kitos naujienos

Kanų prizininkai, naujiena iš Venecijos, kino meistrų darbai iš Berlinalės. Tokia kino programa „...

Viename Europos namų ūkyje vidutiniškai yra 74 buitinės technikos ir elektronikos prietaisai, tačiau mažd...

Dvynukų Teodoro Emilio ir Kasparo Eriko tėtis Irmantas pusę metų kone kasdien išnešdavo iš namų didelius ...

Šventežeryje įsikūrusi bendrovė „Pietų Megrame“ rugsėjo 24 d. atšventė 25-ąjį gimtadienį. FM99 apie prabė...